leestijd 5 minuten

De manier waarop je jouw presentatie opent is bepalend voor het succes van je verhaal. In de eerste momenten grijp je de aandacht van je publiek of je raakt hem al kwijt voordat je goed en wel gestart bent. Hoe kan je je presentatie sterk openen? Wat moet je doen om de volledige aandacht van je publiek te krijgen? Lees verder en ontdek een enorm krachtige techniek waarmee je de aandacht van het publiek direct grijpt en jouw boodschap beter en krachtiger overbrengt.

You never get a second chance to make a first impression

Andrew Grant

Verschillende manieren om je presentatie sterk te openen

Over het algemeen wordt er bar weinig tijd besteed aan de opening van een presentatie. Natuurlijk, er zijn de professionele sprekers die met een goed voorbereid verhaal meteen de aandacht van het publiek weten te grijpen, maar dit is slechts een kleine groep. Kijk naar de gemiddelde bedrijfspresentatie en het beeld is minder optimistisch. Het standaard format is een slide met een foto van de spreker of – nog erger – het bedrijfspand, gevolgd door een aantal feitjes over deze persoon of de organisatie. Klinkt dit bekend?

Voorbeelden van verhalen die wel een sterke opening hebben zijn er ook. Vaak is dit een persoonlijke anekdote, een vraag of een prikkelend statement. Dit laatste zou zoiets kunnen zijn als “Stel je eens voor dat we het aantal verkeersdoden in Nederland naar nul kunnen krijgen. Dat is waarnaar ik onderzoek doe en vandaag wil ik jullie meenemen in …”.

Op zich kom je met een goede voorbereiding en bovenstaande methoden een heel eind, maar kan het nog eenvoudiger? Wat moet je doen om je presentatie krachtig te openen? Hoe zorg je dat je hier niet te veel tijd aan kwijt bent? In de volgende alinea lees je hoe je dat allemaal voor elkaar krijgt door de ‘Connect’ toe te passen, een eenvoudige techniek waarmee je jouw verhaal sneller en eenvoudiger opent.

De Connect

De Connect is een methode die ik van de Verbaal grootmeester Remco Claassen heb opgestoken. De methode is even krachtig als eenvoudig en bestaat uit twee delen. Het eerste deel is de Grab, waarin je letterlijk de aandacht van je publiek grijpt. Het tweede deel is de Pre-frame, waarin je het publiek een kijkje in de toekomst geeft en de potentie van hetgeen jij te bieden hebt schetst.

Wil jij weten hoe dit werkt? Waar je op moet letten? Hoe je dit toe kan passen in elke presentatie die je ooit nog gaat geven? Na het lezen van de rest van dit artikel kan ook jij je presentatie beter en krachtiger dan ooit openen.

De Grab

De Grab is het moment waarop je de aandacht van je publiek grijpt. Het doel is de verbinding te zoeken met de zaal en contact te maken. Maar hoe doe je dat? Wat is er nodig om iedereen op het puntje van zijn stoel te krijgen? Door slim gebruik te maken van vraagwoorden kan je direct de aandacht trekken en je publiek langer geboeid houden.

Vraagwoorden zijn Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom, Welke en Hoe. Bij de Grab neem je één van deze vraagwoorden en vervolgens maak je een zin waarin je jouw onderwerp verwerkt. De daadwerkelijke vraag die je stelt is zo goed als irrelevant, want die registreren mensen niet. Formuleer op deze manier 2 of 3 vragen. Hiermee heb je de eerste helft van de opening van je verhaal te pakken.

Stel je wilt een verhaal houden over het belang van bijen in ons ecosysteem. Dan kan je je verhaal starten met vragen als: Waarom zijn bijen van belang voor ons ecosysteem? Hoe kunnen we de bijenpopulatie in stand houden? Wat is het nut van de bij?

Hiermee heb je het eerste deel van de Connect – de Grab – te pakken. Op naar het tweede deel, namelijk de Pre-frame.

De Pre-frame

Bij de Pre-frame maak je een brug naar de toekomst, gevolgd door ‘ER-en’. Dit klinkt cryptischer dan het in werkelijkheid is. Hoe maak je zo’n ‘brug naar de toekomst’? Wat wordt bedoelt met ‘ER-en’? Waarom werkt dit zo goed? Na het lezen van dit laatste stukje theorie kan je meteen aan de slag om met minder voorbereiding je verhaal beter te openen.

Met de ‘brug naar de toekomst’ geef je je publiek een doorkijkje naar wat er komen gaat. Wat gaat je publiek leren van je verhaal. Deze brug kan je vormgeven met zinnen als: “Aan het eind van deze presentatie …” of “Over 10 minuten …”. Vervolgens ga je ‘ER-en’. Dit betekent dat je woorden gaat toevoegen die eindigen op -ER, zoals beter, efficiënter, langer, groter, minder, krachtiger, eenvoudiger, makkelijker, etc. In het voorbeeld van het verhaal over bijen wordt de Pre-frame bijvoorbeeld: “Aan het einde van dit verhaal begrijp je beter waarom bijen essentieel zijn in ons ecosysteem en hoe we daar langer plezier van kunnen hebben.”

That’s it. De Connect kan je bij elk verhaal gebruiken: je start met de Grab, waarbij je vraagwoorden inzet om de nieuwsgierigheid van je publiek wekt. Vervolgens schets je bij de Pre-frame een toekomstbeeld met een beter, makkelijker, etc. vooruitzicht en je hebt de aandacht te pakken.

De Connect is fantastisch om je presentatie te openen, maar er is meer…

De oplettende lezer is het waarschijnlijk al opgevallen dat de Connect niet alleen in presentaties heel sterk is, maar ook op papier goed uit de verf komt. Als het je nog niet was opgevallen, lees dan dit artikel nog eens terug. Het staat vol van de Grab’s en Pre-frames.

Toegegeven, het is hier wel erg vaak toegepast. Toch zijn er mensen – ik durf te stellen dat dit het merendeel van de lezers is – die dit niet is opgevallen of die het in ieder geval niet als storend hebben ervaren. Dat is precies de kracht van de Connect. Het voelt zo natuurlijk aan, dat je het heel vaak kan toepassen, zonder dat het storend wordt. Pas de Connect dus toe op elk moment in je verhaal waarbij je merkt dat de aandacht verslapt of je ziet dat je publiek afdwaalt.

Nadat ik deze techniek ontdekt had, merkte ik dat ik best even moest oefenen met de vraagwoorden en het ER’en, voordat het enigszins soepel ging. Vaak was ik op zoek naar het ‘juiste’ woord, terwijl de inhoud van wat je in de Connect zegt er amper toe doet. Door veel te oefenen zal je minder naar woorden hoeven te zoeken en kan je met minimale voorbereiding een fantastische opening voor je verhaal neerzetten.

Tenslotte nog een kleine waarschuwing: na de Connect heb je gegarandeerd alle ogen op je gericht en de volledige aandacht van je publiek te pakken. Zorg er dan wel voor dat je na daarna ook daadwerkelijk een zinvolle boodschap te brengen hebt.

One of the greatest gifts you can give to anyone is the gift of attention

Jim Rohn