leestijd 6 minuten

Eerder schreef ik over het ontwikkelen van een growth mindset. Dit artikel borduurt daarop voort met een concept dat hier sterk aan gerelateerd is. Dit artikel gaat namelijk over de abundance mindset of abundance mentality. Deze manier van denken gaat ervan uit dat er voldoende is voor iedereen.

The key to abundance is meeting limited circumstances with unlimited thoughts.

Marianne Williamson

Waar zie je een abundance mindset en de tegenovergestelde scarcity mindset in de praktijk terug? Wat heeft Albert Einstein hiermee te maken? En hoe ontwikkel je een abundance mindset? Het antwoord op deze vragen lees je hier, zodat je een positiever wereldbeeld kan ontwikkelen.

In wat voor universum leef jij?

Je mindset gaat over de manier waarop je de wereld interpreteert. Albert Einstein stelde dat de meest fundamentele beslissing in je leven de volgende is: leef ik in een vriendelijk of in een vijandig universum? Dit komt van één van de meest invloedrijke wetenschappers van onze tijd. Waarom stelt hij dat juist dit de belangrijkste vraag is die je jezelf kan stellen?

Een bekende uitspraak is dat je de wereld niet ziet zoals die is, maar dat je hem ziet zoals jij bent. Je eigen manier van denken en kijken beïnvloed wat je ziet. Ben je daar niet van overtuigd, verdiep je dan eens in het principe van learned helplessnesshet Pygmalion effect of contact theorie

When you change the way you look at things, the things you look at change.

Dr. Wayne Dyer

Wanneer we het hebben over een growth mindset dan gaat het in essentie over het focussen op groei en ontwikkeling. De abundance mindset is daar een uitwerking van. Abundance mindset is een manier van denken die gericht is op overvloed en delen. Dit is medebepalend voor de manier waarop jij jouw universum interpreteert.

Wat is een scarcity mindset?

Het tegenovergestelde van een abundance mindset is een scarcity mindset. Mensen met een scarcity mindset zien het leven als een taart. Er is één taart en als jij een groter stuk wilt, dan moet dat ten koste gaan van de taartpunt van de ander. Dit principe staat bekend als een zero-sum game. Bij een zero-sum game leidt een voordeel voor de ene partij altijd tot een even groot nadeel voor de andere partij(en). Wat er bij jou bij komt gaat er bij de ander af.

Wat is een abundance mindset?

De term abundance mindset is geïntroduceerd door Stephen Covey in zijn bestseller The seven habits of highly effective people. Hierin stelt hij dat er twee manieren van kijken zijn, namelijk kijken met een abundance mindset of een scarcity mindset. De scarcity mindset heb ik hierboven al toegelicht, dus wat is dan een abundance mindset?

Een abundance mindset gaat ervan uit dat er voldoende is voor iedereen. Sterker nog, door te delen komt er alleen maar meer. Laten we het voorbeeld van het verdelen van de taart nogmaals bekijken. Iemand met een abundance mindset probeert zijn punt van de taart ook te vergroten. Dit doet hij echter niet door een deel van de ander af te nemen. Hij zal proberen meer taarten te bakken of iets anders, bijvoorbeeld koekjes, te regelen.

Abundance mindset en scarcity mindset in de praktijk

In het bedrijfsleven zijn velen geconditioneerd te denken met een scarcity mindset. Je hebt concurrenten en als je een groter marktaandeel wilt, dan moet je dat wegnemen bij de concurrenten. Er is maar één functie als leidinggevende en er zijn meerdere collega’s die daarop azen. Schaarste dus. Toch zijn er ook in het bedrijfsleven voorbeelden te vinden van een abundance mindset. Hieronder geef ik van beide mindsets een praktijkvoorbeeld.

Een scarcity mindset in de praktijk

Enkele jaren geleden werkte ik in de telecomindustrie. Telecomdiensten, zoals belminuten en databundels, zijn een basisbehoefte geworden. We willen ze allemaal graag hebben en het is vervelend als het niet werkt, maar echt blij worden we er niet van. Er is weinig onderscheidend vermogen tussen verschillende aanbieders, zowel qua aanbod als wat betreft de kwaliteit van de dienstverlening. De belangrijkste drijfveer bij het selecteren van een aanbieder is daarbij de prijs. Een gelikte app om je verbruik bij te houden is mooi, maar wil je daarvoor €10 per maand extra betalen? De markt is eindig, namelijk het aantal mensen met een mobiele telefoonaansluiting. 

Alle ingrediënten voor een scarcity mindset zijn aanwezig en dit is dan ook precies wat zich manifesteert. Er wordt hevig geconcurreerd op prijs en veel aandacht gaat uit naar de concurrentie in plaats van de eigen dienstverlening. Dit principe zie je overigens niet alleen terug in de telecomsector. Ook bijvoorbeeld bij energieleveranciers en zorgverzekeraars kom je dit tegen.

Voorbeelden van een abundance mindset

Stel je voor dat je enkele jaren geleden bij een softwarebedrijf had voorgesteld veel tijd, moeite en geld te investeren in een prachtig stuk code voor een applicatie. Vervolgens vertelde je die code kosteloos online beschikbaar te willen stellen, zodat anderen dit direct konden kopiëren en gebruiken. Je was voor gek verklaard. 

Toch is dit wat veel – ook grote bedrijven – tegenwoordig doen. Google, Tesla en Microsoft zijn slechts enkele van bedrijven die grote projecten online beschikbaar stellen via open source code. Ze gaan ervan uit dat ze daarmee de industrie als geheel vooruithelpen, wat hen uiteindelijk ook helpt. Daarbij helpt dit hen ook bij het aantrekken van toptalent. Deze mensen mogen werken aan gave innovatieve producten met maatschappelijke relevantie die  breder ingezet kunnen worden.

Een abundance mindset en reciprociteit

Een abundance mindset is nauw verbonden met het beïnvloedingsprincipe van reciprociteit. Reciprociteit gaat er over dat een ander eerder geneigd iets voor jou te doen nadat jij eerst iets voor hem gedaan hebt. Dit is een belangrijk verschil met het principe van de abundance mindset.

Een abundance mindset gaat namelijk niet over ‘uitruilen’, wat bij reciprociteit wel het geval kan zijn. Met andere woorden, je geeft zonder daar direct iets voor terug te verwachten. Je kan wel verwachten dat jouw acties uiteindelijk ook tot iets moois voor jezelf leiden, maar tussen het geven en het eventuele ontvangen zit geen direct verband.

Zo schrijf ik wekelijks met veel plezier artikelen. Ik verwacht daar niet direct iets voor terug en toch levert het me veel op. Door mijn gedachten op papier te zetten kan ik ze ordenen. Ook krijg ik reacties van lezers die me weer aan het denken zetten en tot nieuwe inzichten brengen. Mijn hoop is anderen met mijn artikelen aan te moedigen ook werk te maken van persoonlijke ontwikkeling en leiderschap. Ik ervaar namelijk enorm veel energie en dat gun ik anderen ook. 

Ook zonder deze interactie en waardering geniet ik echter van het schrijven van artikelen. Ik krijg dus enorm veel terug, maar er is geen directe relatie tussen het publiceren van een artikel en het ontvangen van een reactie. Wil je weten wat je daadwerkelijke motieven zijn voor het werk dat je doet, stel jezelf dan de volgende vraag: Zou ik dit ook doen als ik er niets voor terugkrijg?

3 tips om een abundance mindset te ontwikkelen

Een abundance mindset is te trainen. Met de drie tips hieronder kan je aan de slag.

  1. Omring jezelf met anderen met een growth mindset. Je hebt van die mensen die altijd positief en enthousiast zijn. Omring jezelf met die mensen. Is het je weleens opgevallen dat als je veel tijd met iemand doorbrengt, je manieren en woorden van diegene overneemt? Zo werkt het ook met je mindset. Zoek dus mensen met een abundance mindset op en leer van hen. Dit geldt ook voor de industrie waarin je werkt. Ben je op zoek naar mensen met een abundance mindset, ga dan aan de slag in een innovatieve sector.
  2. Focus op wat je al wel hebt of kan. Er zijn twee typen mensen. Enerzijds heb je mensen die een berg beklimmen en zien hoe ver ze al zijn gekomen. Anderzijds heb je mensen die eenzelfde berg beklimmen en vooral zien hoe ver ze nog te gaan hebben. 

    Ben je op zoek naar een nieuwe baan en zie je een vacature met een aantal eisen waaraan je nog niet voldoet, dan kan je besluiten niet te solliciteren. Wat je ook zou kunnen doen is inzien dat je aan veel van de andere wensen wel voldoet en ondanks de ontwikkelpunten toch kiezen te solliciteren. 
  3. Wees actief dankbaar. Door te focussen op het positieve verander je jouw blik op de wereld. Start dus vandaag nog met een dagelijkse gewoonte van dankbaarheid.

Abundance is about being rich with or without money.

Suze Orman