Ga naar de inhoud

Dé manier om met meer energie de dag door te gaan

Waarom bestaat er op school geen vak “Ik-kunde”? Sterker nog, waarom is hier geen opleiding voor? Hoe wordt je dan geacht er achter te komen wat je leuk vindt? Een persoonlijk mission statement geeft richting aan je leven. Wat is een persoonlijk mission statement? Hoe stel je er een op? Waarom zou je hier tijd en energie moeten steken? In dit artikel lees je alles dat je wilt weten over je persoonlijke mission statement, zodat je met meer energie de dag door gaat!

If you don’t know where you’re going, you’ll end up someplace else

Yogi Berra

Het persoonlijk mission statement in 1 minuut

Organisaties hebben een missie om aan te geven wat ze willen bereiken. Een persoonlijk mission statement schetst eenzelfde stip op de horizon, maar dan voor jou als individu. Het is je kompas waaraan je jouw koers toetst om na te gaan of je nog op de juiste weg bent. 

Een persoonlijk mission statement begint met “Ik, voornaam, achternaam, …” gevolgd door 4 of 5 zinnen waarin je de essentie van jou als persoon vat. Afhankelijkheden zoals je woonplaats, werk of partner horen niet in je mission statement thuis. Ook woorden als proberen en misschien zijn uit den boze: gebruik een actieve schrijfvorm.

Je persoonlijk mission statement gaat over datgene wat je energie geeft. Er zijn verschillende manieren om daar achter te komen, bijvoorbeeld met behulp van een geleide visualisatie. Deze methode is echter niet erg laagdrempelig.

Als alternatief kan je gebruikmaken van de energiecoach. Daarbij stel je jezelf voor-, tijdens- en na- een gebeurtenis de vraag hoe je het hebt ervaren. Zo kom je er achter waar jij van oplaadt en waar voor jou energielekken zitten.


Veruit de belangrijkste kennis die je kan opdoen is inzicht in je eigen drijfveren. Zo kan je vaker de dingen doen die je leuk vindt en waar je energie van krijgt. Maar als dit niet binnen het reguliere onderwijs op je pad komt, hoe kom je dan achter je drijfveren?

In dit artikel lees je over mijn pad om tot dit inzicht te komen en de manier waarop je zorgt dat je de essentie hiervan op elk moment paraat hebt. Daarnaast geef ik je een handige tool die je op elk moment kan inzetten om een beter beeld te krijgen van hetgeen jou drijft.

Bepaal wat voor jou belangrijk is

Veel bedrijven hebben een missie of een visie, waarmee ze de richting aangeven die de organisatie op wilt. Dit is het einddoel dat het bedrijf nastreeft. Ik ben de eerste die zal toegeven dat dit lang niet altijd wordt doorleeft binnen de organisatie.

Een voorbeeld van een goed missie statement is dat van Microsoft, in de tijd van Bill Gates. Microsoft was indertijd nog niet het gigantische miljardenbedrijf dat het nu is, maar het was wel duidelijk welk doel ze voor ogen hadden. Dit was namelijk “A computer on every desk and in every home”. In die tijd hadden computers een verre van handzaam formaat en ze waren lang niet voor iedereen beschikbaar. Dit statement gaf een duidelijk doel weer, namelijk om computergebruik voor iedereen toegankelijk te maken.

Een persoonlijk mission statement

Als organisaties een missie statement hebben waarin staat wat ze nastreven, is het dan niet gek dat de mensen die bij die organisaties werken, jij en ik, dat niet hebben?

Zo’n persoonlijk mission statement helpt je focussen op wie je wilt zijn en wat je wilt doen. Het komen tot je persoonlijke mission statement vereist de nodige inspanning. Dit is niet anders dan bij het opstellen van de missie of visie van een bedrijf. Het gaat dan ook over de essentie van jou als persoon. Om tot de kern te komen, zal je met jezelf aan de slag moeten.

Je persoonlijke mission statement vormgeven

In zijn boek IK geeft Remco Claassen een goede blauwdruk voor je persoonlijke mission statement, namelijk “Ik, voornaam, achternaam, …” gevolgd door 4 of 5 zinnen met de essentie waar jij voor staat en waar je voor wilt gaan. Deze vorm is heel krachtig, omdat het je dwingt echt tot de kern te komen, zodat je jouw persoonlijk mission statement op elk moment kan raadplegen als je voor een keuze komt te staan. Ter illustratie deel ik hieronder mijn persoonlijke mission statement:

“Ik, Lennart Nordin, stimuleer en faciliteer ongekende groei. Ik creëer en verspreid positieve energie en ben vitaal. Ik ben behulpzaam, gebruik de hulp van anderen en uit mijn waardering.”

Dit is de essentie van wie ik ben en wil zijn in drie zinnen. Valt je iets op? Er staat niet waar ik werk of welke functie ik heb, mijn woonplaats benoem ik niet, mijn hobby’s zijn niet terug te zien en ga zo maar door. Dit soort afhankelijkheden komen in een mission statement niet voor, omdat je juist ook je richting moet kunnen bepalen als al die ‘zekerheden’ wegvallen. Daarnaast heeft het mission statement een actieve vorm, waarbij woorden als proberen, misschien en ongeveer uit den boze zijn.

Als je moe bent dan komt dat niet omdat je te veel doet, maar omdat je te weinig doet waar je energie van krijgt

Omdenken

Ik heb mijn mission statement, mij kan niets meer gebeuren!

Toen ik zo’n 2 jaar geleden mijn mission statement af had wist ik precies wat ik wilde en wat voor mij belangrijk was. Mij kon niets meer gebeuren!

Dat bleek al snel enorm naïef. Het was namelijk rond dezelfde tijd dat ik binnen mijn bedrijf van baan wisselde: ik ging aan de slag als Product Manager bij Simyo, de sim-only provider van KPN. Simyo staat bekend als klantvriendelijke provider en dit blijkt ook uit de prijzen die ze op dit gebied regelmatig in ontvangst mogen nemen. Dit soort klantvriendelijkheid kan je alleen uitstralen als je intern ook voor een fantastische sfeer zorgt, iets dat naadloos aansloot bij mijn mission statement. Vier van de vijf dingen waar ik energie van krijg kwamen hier elke dag weer terug: positiviteit, vitaliteit, waardering en behulpzaamheid. Vier uit vijf is een 8, niks meer aan doen dus…

Toch was ik niet gelukkig. Ik had toch lang nagedacht over wat ik belangrijk vond voordat ik tot dit mission statement was gekomen? Waarom voelde het dan niet goed?

Het werd me op dat moment duidelijk dat mijn mission statement echt de dingen wel beschrijft die ik belangrijk vind. Ze zijn alleen niet allemaal even belangrijk voor mij. Groei is voor mij het allerbelangrijkste en als dat ontbreekt dan ontbreekt mijn belangrijke drijfveer. Besteed dus niet alleen aandacht aan wat je energie geeft, maar bepaal ook wat daarin voor jou het belangrijkste is.

Ineffective people live day after day with unused potential

Stephen Covey

Waar krijg ik energie van?

Om tot een persoonlijk mission statement te komen, moet je eerst helder hebben waar je energie van krijgt. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want hoe doe je dat?

Er zijn vele manieren om achter je energiebronnen te komen en ik licht er hier twee toe. De eerste manier is heel krachtig en uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dit enorm helpt om tot de kern te komen. Het nadeel is dat de methode niet erg laagdrempelig is. Daar komt de tweede methode om de hoek kijken, die juist enorm laagdrempelig is, maar ook meer eigen inbreng vereist.

Begin with the end in mind

In zijn boek The 7 habits of highly effective people beschrijft Stephen Covey 7 gewoonten die zorgen voor een effectiever leven. De tweede van deze zeven gewoonten is “Begin with the end in mind”. Wat is het ultieme einde van een mensenleven?

Juist, de dood! Dit is wat ik heb gebruikt om te bepalen wat ik het allerbelangrijkste vind in mijn leven. Ik ben natuurlijk niet echt overleden, maar heb wel een geleide visualisatie gedaan waarin ik op mijn eigen begrafenis was. Bij een geleide visualisatie maak je gebruik van je eigen inbeeldingsvermogen. In mijn geval ging dit als volgt: ik lag in een donkere kamer, die verlicht was met kaarsjes en op de achtergrond speelde ontspannende muziek.

Een visualisatie over je eigen einde

Tijdens de de visualisatie werd ik meegenomen in een verhaal, waarin zich verschillende gebeurtenissen afspeelden. Zo kwam ik in een kerkje, waar ik plaatsnam op de voorste rij, terwijl mensen bleven toestromen. Toen me duidelijk was dat het om een begrafenis ging keek ik in de kist en zag mezelf daar liggen! Die had ik niet zien aankomen. Ik nam weer plaats op de voorste rij, waarna een aantal toespraken werden gehouden. Op het moment dat mijn neefje en nichtje van een jaar of 5 het woord namen had ik het zwaar, omdat ik echt helemaal opging in het verhaal en mijn eigen gedachten.

Na deze visualisatie was me een stuk duidelijker wat ik belangrijk vind. Het waren anderen die dit over mij zeiden, maar uiteindelijk was het mijn eigen inbeeldingsvermogen dat deze beelden had geschept. Wat zij zeiden was uiteindelijk hoe ik zelf wilde dat anderen mij zouden zien.

Als je de mogelijkheid hebt een geleide visualisatie te doen dan kan ik dit enorm aanbevelen, omdat het je in korte tijd heel veel inzicht kan geven.

De kracht van “the end in mind

Om aan te geven hoe krachtig het kan zijn je eigen einde in te beelden, deel ik hier het verhaal van Alfred Nobel. Alfred Nobel kennen we natuurlijk allemaal als de man achter de Nobelprijs. Of doet hij ook een ander belletje rinkelen?

Alfred Nobel was in eerste instantie een zakenman en de uitvinder van het dynamiet. In 1888 overleed zijn broer Ludvig Nobel en een Franse krant plaatste toen per ongeluk het overlijdensbericht van Alfred onder de titel “The merchant of death is dead”. In het artikel werd flink uitgehaald naar Alfred, vanwege de uitvinding van het dynamiet. Er stond letterlijk in het artikel: “Dr Alfred Nobel, who became rich by finding ways to kill more people faster than ever before, died yesterday”.

Bezorgd over de manier waarop hij herinnert zou worden, besloot Alfred zijn (enorme) nalatenschap in een fonds te plaatsen, waaruit later de Nobelprijzen werden betaald. Deze prijzen worden jaarlijks uitgekeerd aan degenen die de grootste bijdrage leveren aan de mensheid als geheel, op gebieden als natuurkunde, scheikunde en geneeskunde. Dit is dan ook waar tegenwoordig veel mensen de naam Alfred Nobel mee associëren. Zo zie je maar wat de impact kan zijn van het helder voor ogen hebben van je eigen einde.

While we wait for life, life passes

Seneca

De energiecoach

De eerste manier om jouw drijfveren te achterhalen is dus een geleide visualisatie. Zoals ik al schreef, is dit geen laagdrempelige instap. Waar haal je immers zo snel iemand vandaan die je hierin begeleid? Geen nood, de energiecoach waarover je hieronder leest is super concreet en laagdrempelig. Dit kan je vandaag meteen toepassen!

Een check-in voor, tijdens en na

De energiecoach is de meest laagdrempelige en toch effectieve manier om achter jouw energiebronnen te komen. Het is op elk moment toe te passen door jezelf drie simpele vragen te stellen, namelijk “hoe voel ik me voor, tijdens en na een gebeurtenis?”. Bekijk de volgende afspraak in je agenda en stel jezelf de volgende vragen:

  1. Voor
    Hoe leef je naar de afspraak toe? Heb je er zin in, of zie je er tegenop? Wat zou je er van vinden als de afspraak op het laatste moment werd afgezegd?
  2. Tijdens
    Vind je het gaaf hierbij aanwezig te zijn? Vliegt de tijd? of kost het je veel moeite het gesprek op gang te houden?
  3. Na
    Hoe voel je je na deze afspraak? Ben je met elke minuut die wegtikte ook een dosis energie verloren? Of ging je juist weg met meer energie dan toen je begon? Als je hetzelfde gesprek nog een keer exact zo zou mogen overdoen, zou je dat dan willen?

Door jezelf deze drie vragen voor, tijdens en na afspraken te stellen, krijg je een steeds beter beeld van je oplaadmomenten en je energielekken. Het vergt meer tijd en inspanning dan de geleide visualisatie, maar deze techniek is wel veel laagdrempeliger.

…en nu aan de slag!

Nu is het zaak zelf aan de slag te gaan. Pak de energiecoach er bij en denk alvast na hoe je naar je volgende afspraak toeleeft. Heb je er zin in of zie je er tegenop? Doe ook na de afspraak een korte analyse van je energielevel tijdens en na de interactie en ga na of je dit bij jezelf herkent. Blijf de energiecoach toepassen totdat je een concreet beeld hebt van de essentiële kernwoorden die beschrijven wat jou energie geeft.

Met meer energie je dag door

Door te bepalen waar jij energie van krijgt kan je komen tot een persoonlijk mission statement. Met dit mission statement heb je altijd een kompas bij de hand om je eigen koers te bepalen. Het is, zoals ik zelf ook aan den lijve heb ondervonden, geen quick fix. Bij de uitdagingen die op je pad komen geeft het je wel richting.

Who looks outside, dreams; who looks inside, awakens

Carl Jung

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *