Meteen naar de inhoud

Wat ik leerde van het schrijven van 100 artikelen

leestijd 6 minuten

Door consistent elke week een artikel te schrijven voor deze website heb ik ondertussen al 100 artikelen gepubliceerd. Deze mijlpaal grijp ik graag aan om de lessen en inzichten te delen die mij dat heeft opgeleverd. Ook lees je waarom ik dit moment aangrijp om te stoppen met wekelijks publiceren van een nieuw artikel.

Great works are performed not by strength but by perseverance.

Samuel Johnson

1. Publiceer je werk voordat het af is en blijf leveren

Perfectie staat vooruitgang in de weg. Deel je werk en stuur bij op basis van de reacties die dat oplevert. Seth Godin geeft hiervan een krachtig voorbeeld: Saturday Night Live is een satirische comedyshow waarvan al tientallen jaren elke week een aflevering wordt uitgezonden. Die aflevering wordt niet uitgezonden omdat het af is, maar omdat het zaterdagavond is.

Zo heb ik het met mijn artikelen ook aangepakt: elke maandagochtend publiceer ik een artikel. Niet omdat het af is, maar omdat het maandagochtend is. Door mezelf een heldere deadline te stellen voorkom ik dat ik te veel tijd steekt in details. Daarbij kan een artikel dat voor mij als onvolledig of zelfs onvoldoende voelt voor een ander enorm waardevol zijn.

Focus op de 80% die ertoe doet en blijf leveren. Toen ik startte had ik niet gedacht nu terug te kunnen kijken op 100 artikelen van mijn hand. Je gewoonten vormen wie je bent. Zolang je blijft doorgaan word je vanzelf beter.

Later is the first step to never.

Seth Godin

2. Hou jezelf verantwoordelijk

Als je doelen stelt voor een langere periode, dan zullen er momenten zijn waarop je wilt stoppen. De motivatie ontbreekt, je voelt je niet goed, bent ziek, toe aan vakantie en ga zo maar door. Er zijn verschillende manieren om de motivatie terug te vinden, maar de beste manier is te zorgen dat een ander op je rekent.

Al snel na het opzetten van NABL  heb ik een mailinglijst gemaakt. Iedereen die zijn week met inspiratie in de vorm van een nieuw artikel wilde beginnen kon zich daarvoor aanmelden. Doordat ik deze groep mensen de belofte heb gedaan elke maandagochtend een nieuw artikel te leveren, is nee zeggen geen optie. Een discussie (met mezelf) is uitgesloten. Dit is het commitment dat ik ben aangegaan en dus zal ik blijven leveren.

Door structureel te blijven leveren werk je aan wilskracht, discipline en doorzettingsvermogen. Hoe langer je dat volhoudt, des te sterker de drang om door te blijven gaan. Je gaat die fantastische reeks toch niet verbreken?

3. Schrijven helpt je gedachten te ordenen

Waarom zou je zelf nog schrijven? Alle informatie die je nodig hebt is toch met één druk op de knop te vinden

Schrijven is essentieel voor het ordenen van je gedachten. Niet alleen onthoud je informatie beter door het in je eigen woorden op te schrijven, het forceert je ook diep na te denken of je echt begrijpt waarover je schrijft. Daarbij komen tijdens het schrijven van artikelen vaak ook allerlei gedachten en verbanden bij me op, die ik eerder niet had of zag.

Ook heb ik vaak tijd nodig om nieuwe concepten of ideeën goed te doorgronden. Mijn artikelen helpen me aan veel basiskennis met bijbehorende relevante voorbeelden. Op die manier kan ik de theorie waarover ik schrijf gemakkelijker toepassen in de praktijk.

4. Wees zorgvuldig in het meten van succes

De reden dat ik ben gestart met het schrijven van artikelen was enerzijds om de kennis die ik tot me nam toe te passen en anderzijds om deze kennis met zoveel mogelijk mensen te delen. Ik kan enorm genieten wanneer anderen mijn artikelen waardevol vinden of zelf toepassen. Dat is echter niet mijn belangrijkste drijfveer. Ik ben ervan overtuigd dat dat ook niet wenselijk is. Externe waardering ligt niet binnen je eigen invloedssfeer en ook als je geen waardering krijgt moet je doorzetten om je doel te bereiken. 

Als voorbeeld: sinds het begin van NABL is het aantal bezoekers elk jaar met grofweg 300% gestegen. Deze enorme toename is niet terug te zien in het aantal publieke reacties. Had ik mijn succes afgemeten aan het aantal reacties dan was ik al lang gestopt. Reacties geven echter geen goed beeld van de verandering die ik bij anderen realiseer. Geen reactie is niet hetzelfde als geen interactie. Ik heb gemerkt dat mensen terughoudend zijn in het geven van publieke reacties, maar een-op-een durven zij hun mening wel te geven.

Dit zie je bijvoorbeeld ook op sociale media, zoals Twitter, terug: Grofweg de helft van alle Twittergebruikers heeft nog nooit een bericht verzonden. Nog nooit! Zou je zeggen dat Twitter niet succesvol is?

5. Machtswetten en netwerkeffecten bepalen meer dan we vaak denken

Het artikel dat ik schreef over de wet van Zipf is, natuurlijk, ook van toepassing op mijn eigen website. De populairste van mijn 100 artikelen is veel vaker bekeken dan het op één na best bekeken artikel. Zijn deze artikelen succesvol omdat ze goed geschreven zijn, omdat ze weinig concurrentie hebben op zoektermen, of om een andere reden? Het is geen toeval dat deze artikelen bovenaan de zoekresultaten op onder andere Google naar voren komen. Populaire artikelen zijn simpelweg ook populair omdat ze populair zijn.

Ook netwerkeffecten zie je terug in wat ik doe. Door wekelijks artikelen toe te voegen aan mijn website wordt de waarde van hetgeen ik schrijf steeds groter. Niet alleen vanuit grote zoekmachines zoals Google, maar ook voor jou als lezer. 

6. Blijf reflecteren en experimenteren

Het is makkelijk de stappen te vergeten die je al hebt gezet en alleen vooruit te kijken. Toen ik begon met schrijven had ik geen idee hoe ik een website moest opzetten, een mailinglijst zou bijhouden of SEO-teksten moest schrijven. Ondertussen heb ik dat allemaal aardig onder de knie en kan ik me op nieuwe uitdagingen richten. Het is belangrijk af en toe stil te staan bij de voortgang die je maakt. 

Verbeteren is een kwestie van proberen, analyseren en bijsturen. Mijn voornaamste uitdaging is om de theorieën en ideeën waarover ik schrijf bij meer mensen tussen de oren te krijgen. Zo heb ik het afgelopen jaar elke dag een post op LinkedIn en Twitter gedaan, waarbij ik vaak korte teksten uit eerdere artikelen deelde. Dat is niet onsuccesvol geweest en komend jaar ga ik de frequentie van die berichten omlaag bijstellen en meer nadruk leggen op de inhoud van die berichten. Zo blijf ik steeds nieuwe manieren zoeken en uitproberen om mijn kennis te delen.

…waarom ik na 100 artikelen stop met wekelijks publiceren

Al enige tijd loop ik rond met het idee de opzet van NABL anders aan te pakken en nu heb ik het besluit genomen dat ook daadwerkelijk te doen. Voordat ik inga op wat ik wil doen zal ik eerst mijn overwegingen delen om na 100 artikelen te stoppen met wekelijks publiceren van een nieuw artikel.

Het middel is een doel op zich geworden

Wekelijks een nieuw artikel publiceren was het middel om kennis op te doen, te borgen en te delen. Lang heb ik daar veel voldoening uit gehaald, maar de energie werd steeds minder. Een aantal tekenen dat ik een andere weg in moet slaan zijn:

  • Ik lees artikelen waarvan ik niet meer weet dat ik ze heb geschreven of waarover ze gaan.
  • Het vinden van nieuwe onderwerpen kost me steeds meer moeite.
  • Schrijven voelt vaker als een taak dan als iets waar ik naar uitkijk.

Het voelt alsof ik een fabriek ben geworden met als enige doel productie te draaien. Ik heb behoefte aan tijd om meer boeken te lezen, ideeën te laten rijpen en nieuwe inzichten op te doen.

Wat komt er nu?

NABL bevat al ontzettend veel informatie waarmee jij je werk slimmer kan doen en die je helpt met meer energie door de dag te gaan. Nu is het zaak die informatie bij zoveel mogelijk mensen te laten landen. Hoe dat er precies uit moet zien weet ik niet, maar ik heb verschillende ideeën.

Allereerst ga ik mijn wekelijkse mailing omzetten naar een tweewekelijkse opzet en ook de inhoud wordt anders. In plaats van alleen mijn eigen artikelen ga ik uit verschillende bronnen putten om mijn lezers nieuwe inzichten te geven. 

Ook wil ik de content die al beschikbaar is op NABL beter vindbaar en toegankelijker maken. Dat kan bijvoorbeeld door zaken samen te voegen, uit te breiden of op een andere manier aan te bieden. 

Tenslotte wil ik van NABL een hub voor persoonlijke ontwikkeling en leiderschap maken. Daarmee bedoel ik dat ik een startpunt wil bieden van waaruit je je verder kan verdiepen. Denk dus niet alleen aan artikelen, maar ook een sectie met relevante podcasts, boeken, software of interessante personen. Soms zal ik ook nog een nieuw artikel plaatsen, maar dit heeft niet meer de voornaamste focus.

Kortom, ik ga niet stilzitten, heb veel ideeën en de toekomst ligt open. Wil je op de hoogte blijven en om de week een nieuwsbrief vol inspiratie ontvangen? Je kan je hier gratis aanmelden voor mijn mailinglijst.

Genius sometimes consists of knowing when to stop.

Charles de Gaulle

4 reacties op “Wat ik leerde van het schrijven van 100 artikelen”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *